SVAR

Varför ville du bli frisör?
Visste redan som 3åring att jag skulle/ville bli frisör. En dröm som gick i uppfyllelse. Gillar att jobba med människor och ”förbättra” deras look genom att förändra färg och form. Älskar att skapa och inspirera. Dessutom är man sååå mycket mer än bara frisör. Det gäller att ha förmågan att kunna prata med alla sorts människor och att lyssna på dem och deras behov. Utifrån det så gör jag en frisyr/färg som passar dem.


Kan du inte visa och tipsa om fina och lätta håruppsättningar? :)
Jo, jo, jo! Jag vill och jag ska! Vet bara inte när jag ska hitta tiden till det. Men det kommer!


Jag gjorde i somras slingor och håret kraschade totalt, och jag har sedan dess provat allt utan resultat, jag har provat redken extreme, massa återfuktande inpackningar ja i princip allt men det har inte gjort håret bättre, varje gång jag kommer ut ur duschen är håret som svinto, kan du ge mig tips för snart överväger jag att raka av skiten =)
Haha! Klart du inte ska raka av dig håret. Men antagligen behöver du klippa av en bit på det. Kluvna hårtoppar går tyvärr inte att reparera. Saxen måste få göra sitt. Är ditt hår kluvet så kan det inte bli längre, håret äter bara upp sig självt. Därför är det lika bra att klippa det lite kortare för att sedan ”börja om på nytt”. Har dock svårt för att tro att du skulle behöva snagga dig ;-) Inpackningar hjälper bara till en viss del.


Är sugen på att klippa mig som du gjort! Heter frisyren något speciellt?
Jag skulle kalla det för en lång, jämn page.
Inget uppklippt! Bara rakt av.

Du har så sjukt mycket snygga kläder! Vart brukar du oftast köpa dina kläder? Din favorit affär? :)
Zara och H&M.


Hur fick du till din nuvarande hårfärg från mörkbrun? Jätte fin stil!
TACK!! :) Jag har inte varit mörkbrun? :)... Det är flera år sedan sist! I somras var jag suuuuuperblond (hate it) så efter det så har jag lagt en mörkare färg i botten samt lagt kalla partier genom hela håret.


Har du några skönhetstips?
Det vanliga. Äta rätt, träna och dricka mycket vatten.

Kan du berätta något om dig själv som du inte skrivit ut tidigare? :)
Hmmm… Vad skulle det kunna vara? Är ärlig i bloggen, och skriver mycket. Men kanske att jag fullkomligt äääälskar att spendera pengar och avskyr att spara. (Dålig egenskap). …och möjligtvis att jag älskar att vara ensam. När man jobbar med så mycket människor som jag gör och pratar hela tiden på jobbet så är det så skönt att komma hem och bara få vara tyst. Jag orkar inte träffa folk efter jobbet. Jag tar ut mig totalt på jobbet, ger allt de timmarna!


Vad använder du för rengöring till ansiktet?
Har haft många olika, i många år använde jag Dermalogica men till slut funkade de inte. Nu har jag en från Apoteket, som funkar jättebra. Tänkte att jag ska göra ett inlägg om det i veckan!


Kan du inte berätta lite mer vad det innebär att vara egen företagare? Hur lyckades du? Hur mkt jobb innebär det ungefär?

Känns som svaret kan bli en hel uppsats, men ska försöka göra en lång historia kort. Att vara egen företagare innebär frihet! Samtidigt så innebär det stort ansvar. Det är kostsamt. Varje månad har jag ca 35 000 kr i utgifter. Moms och F-skatt skall betalas. Jag kommer få en skattesmäll på ungefär 80 000kr i år dessutom. Jag gör som jag vill, ingen bestämmer över mig. Jag har jobbat som frisör i 7 år så jag hade en väl inarbetad kundkrets redan när jag startade eget. Jag är noggrann i det jag gör och ger det där lilla extra till mina kunder. Jag ställer alltid upp på mina kunder.  Dessutom så skulle jag aldrig låta en kund gå från salongen om jag inte själv är nöjd med mitt arbete. Sånt uppmärksammar många och det är nog det som gör mig till en bra frisör. Allt är ju relativt när det kommer till hur mycket jobb det innebär att vara företagare. Vad man har för mål med det man gör och hur ”perfekt” allt ska vara. Jag är perfektionist långt in i själen och gör inget halvdant. Jag lägger ner mycket tid och jag vill ha ett gott rykte. Jag, som nyföretagare, behöver jobba mer för att bygga upp en budget i företaget (om något skulle hända) samt kunna ha råd med utbildningar osv. Lägger ner allt ifrån 40 till 60 timmar i veckan.

Vad rekommenderar du för schampo/balsam?
Jag rekommenderar att du går till din frisör och frågar där.
Har ingen aning om din hårtyp eller hårhistoria och kan därför inte rekommendera dig något.


Hur lång är du?
Jag är inte lång utan kort :( 154! Klär mig dock därefter, så upplevs förhoppningsvis inte så kort.


Tjänar man mycket som frisör?
Enligt avtal, om man är anställd, och har avlagt 3årig grundutbildning samt gjort gesäll så har man en lön, som heltidsanställd på ca 18000 före skatt. Nu när jag är egen så bestämmer jag min lön efter mina förutsättningar.  Mer än hälften av pengarna man drar in varje månad försvinner på sociala avgifter (skatter/momser). Man blir inte rik på att vara frisör.


Vilket gymnasium gick du på? Gillade du den?
Jag gick på kommunala Kungsmadskolan. Nöjd med min utbildning!


Vilken stad bor du i?
Växjö

Hur gammal är du?
Inne på det 24 året.

Hur många par skor har du? :)
Haha! OJJ. Räknade en gång när jag bodde i min gamla lägenhet. Fick då en summa på strax över 60 par. Men jag har sålt en massa skor, och köpt en några nya. Så vad kan det vara? Kanske 50 par? Ingen aning, vågar inte tänka på det :)


Hur skyddar man håret bäst från klor när man simmar om man inte har badmössa? Sliter klor mycket på håret?
Ja håret slits väldigt mycket av klor. Det blir torrt! Våra tunna, fina hårstrån som vi har här i skandinavien klarar inte för mycket klor eller saltvatten. Om det är mycket klorerant vatten, så kan håret anta en grön ton också... Inget vidare alltså! När jag simmar (vilket inte hänt på evigheter) så kör jag massor med fukt i efter, i form av olika produkter och inpackningar.

Bästa knepen för att inte håret ska bli så slitet? :)
Klipp ditt hår regelbundet, hos frisör!
(5-10 veckor mellan klippningarna beroende på kvalité och frisyr) Många klipper håret hemma, och det ger ett annat avslut på topparna, håret blir fortare slitet och det blir dragningar pga av skärytan. Inpackning, 1 gång i veckan, särskilt om håret har mycket historia (färg, avfärg, blekning). Undvika värmestyling i den mån det går. Vill du platta håret, så skydda det ordentligt med värmeskydd innan. Ha aldrig håret i turban, det sliter. Använd alltid balsam, även efter inpackning. Undvik att borsta, slita i håret när det är blött/fuktigt. Då är håret som mest skört. Var snäll mot din hårbotten och använd rätt schampo. Mår inte hårbotten bra så gör inte håret det heller. Sluta använda mjällschampo. Känns som varannan människa använder det och varför undrar jag? Mjäll är inget vanligt hårbottensproblem. Många har däremot torr botten vilket kan likna mjäll.

Brukar du vara nervös, hur hanterar du det?
Absolut. Jag är, tyvärr bra på att stressa/bli nervös.
Jag kan vara nervös inför nya saker. Försöker bara att tänka bort det och plocka fram mitt självförtroende. Ingen kan klara allt, inte heller jag, men alla kan alltid göra sitt bästa! Bra motto det där!

Hur mycket väger du?
Får den frågan om och om igen... Jag kan pendla ca 3 kg i vikt. Så allt mellan 45-48 kg.

Du verkar göra mycket om dagarna, hur gör du för att orka med? och hinna allt? :)
Jag hinner inte allt.
Men vill jag något så sitter jag inte på rumpan och rullar tummarna om jag säger så. Det är full action från det att klockan ringer på morgonen vid 6 tills klockan är 23. Jag tillåter mig själv att slappa, slösurfa osv i max 2 timmar/dag. För att orka?... Jag älskar livet och mår bra. Positivt tänkande! Alltid! Jag försöker iaf att aldrig verka bitter :)...


Kommentarer
Postat av: C'mon Gold

Hej, hur är det med dig idag? :)

2011-01-06 @ 12:24:29
URL: http://simongold.blogg.se/
Postat av: ..:Sarah:..

jag är längre än dig !! woop woop. den skriver int jag till många ;) hihi ;) själv 156 möh.



Kram på dig

2011-01-06 @ 14:25:43
URL: http://sarahlinnealarsson.blogg.se/
Postat av: ..:Sarah:..

men tack gobit ! du är väl för snäll du.. :D

men vet du, jag trivs liten. har alltid vart pytte så de är lixom jag. skulle nog tacka nej till den operationen. vi är ju söt som socker när vi är små.. hoho ! ;) ha en fin dag du, själv drar jag mig för att göra nått. snöstorm ute.. jag vill ha vår NU. tråk tråk !



KRAM

2011-01-06 @ 14:44:40
URL: http://sarahlinnealarsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

haha ja en aning bakis , o de är jobbigt när man e iväg på skidsemester o vill va ute o åka i inte må dåligt, haha

2011-01-06 @ 15:02:13
URL: http://idacharlottepettersen.blogg.se/
Postat av: eemma

du verkar vara så himla positiv, de gillar jag:) älskar alla frågorna om frisörandet haha. hoppas man själv blir lika duktig som du verkar vara:)

2011-01-06 @ 17:26:27
URL: http://eemz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback