Inredning



Jag har alltid tyckt att inredning har varit roligt. Minns när jag var liten och ville möblera om i mitt rum hela tiden. Ja ett tag tror jag att jag möblerade om 1 gång i veckan. Mamma var tokig på mig. Men då hade jag ett stort rum och tyckte att det var kul att ändra om. Jag älskade även att städa. Jag gjorde städscheman till mig själv. Jag ville ständigt köpa nya saker.. och så är det ju än idag. Jag kan må riktigt dåligt av att se hur folk har det hemma. Det är tragiskt att man inte ser det själv. En del påstår sig inte bry sig om hur man har det hemma. Fine. Men de som försöker få det fint, ja, de lyckas sisådär... Det gäller att tänka enkelt och funktionellt. Inte för mycket krimskrams.

Min stil är nog väldigt pedantisk. Jag vill inte att en enda sko ska stå framme. Jackorna ska inte synas. Det ska vara inplockat och nästintill kalt. Sen att det är svårt att få till den där mysiga ombonade känslan, mjae, det går att lösa det också. Nu när vi har inrett och renoverat en hel lägenhet så har jag verkligen tänkt på förvaring, förvaring och åter förvaring. Har man för lite förvaring så blir det stökigt med en gång. Det är alltså alltid stökigt. När Patrik och jag bodde i min etta (som vi precis flyttat ifrån) så hade vi just det problemet. Det fanns inte tillräckligt med förvaring. Det var stökigt jämnt. Jag avskydde att städa, för man visste, resultatet skulle hålla i max 10 min. Så varför skulle jag städa? Onödigt ju...

Nu när man istället har ordentligt med förvaring, 16 garderober, ja då är det desto lättare att hålla ordning på saker och ting. Allt har sin plats. Är det ngt jag behöver, så vet jag exakt vart det ligger. Underbart! Numera älskar jag att städa. Eller älskar kanske är att ta i.. Men jag tycker iaf att det är riktigt roligt! Det går fort och det är aldrig sådär stökigt längre. Damma av tar inte många minuter och att dra dammsugaren genom lägenheten tar inte så lång tid det heller, faktiskt. Ett plus är att ha diskmaskin. Det har vi nu och det ska jag aldrig vara utan. Vilken fest det är att trycka på knappen och sedan gå därifrån och maskin gör jobbet. En diskmaskin borde alla skaffa sig. Borde vara lag på det!

Vi diskuterade på jobbet idag om olika möbelföretag och om hur viktigt eller oviktigt märket är eller varifrån möbeln kommer. Själv så blandar jag allt ifrån IKEA, Mio, EM till Bror Pehrssons, Indiska osv. Det viktiga är väl egentligen att få den där röda tråden genom allt. Har man trämöbler, så ha samma träslag överallt. Har man möbler i ex vitt så låt det gå igenom hela lägenheten. Det blir rörigt annars, och då ser det stökigt ut. Ett fel som många gör. Ngt annat som är viktigt är belysningen. Att belysa rummet rätt är A och O och det gör en enorm skillnad. Kan få stora ytor att se små ut och vise versa. Har man mörka ytor hemma så krävs det dubbelt så många ljuspunkter till skillnad från om man ha ljusa väggar. Ganska logiskt.

Några tips och råd bara :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback