Het afrikansk kycklinggryta






Glömde ju lägga upp detta igår kväll. Denna kycklinggrytan gjorde jag igår. Den går otroligt snabbt att göra och den smakar underbart. Man kan äta den till lite allt möjligt. Igår åt vi råris till. Det finns en anledning till varför jag döper den till het... och det är för att den verkligen är stark. Gillar ni inte stark mat, dra ner på chilipepparn så smakar den mer lent.

4 portioner

♦ 500 gram kycklingfilé
♦ 100 gram finhackad gul lök
♦ 2 klyftor vitlök
♦ 2 msk olivolja
♦ salt och peppar
♦ 140 gram selleri (1 stjälk = 35 g)
♦ en halv finhackad chilifrukt
♦ 1 tsk curry
♦ 1 tsk ingefära
♦ 2 msk tomatpuré
♦ 2.5 dl kokosmjölk
♦ 100 gram vindruvor i halvor
♦ 2 tsk finrivet limeskal
♦ 0.5 dl cashewnötter

Stek kyckling, gul lök och vitlök i olja i en stekgryta. Skär bleksellerin i tunna och fina strimlor på längden. Rör ner blekselleri, chilifrukt, curry, ingefära, tomatpuré, kokosmjölk. Låt alltsammans koka i 5 minuter. Tillsätt vindruvorna som får koka med i några minuter så att de mjuknar. Avsluta med att tillsätta limeskal och cashewnötter.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Den lät god, den ska jag testa ikväll, vi gillar stärk mat här hemma:)

Nej nu bor jag i Norge, är allt för sällan i Växjö faktiskt men alltid kul när man stöter på folk därifrån.

Tack för svaren om tapeten om sänggaveln, vi kämpar förtvivlat med att få sovrummet iordning;)

2010-01-21 @ 09:37:09
Postat av: jessi

låter som ett recept som jag skulle gilla, den ska testas snart!



kram

2010-01-21 @ 16:19:49
URL: http://lyckoljus.blogg.se/
Postat av: Marie

I morgon blir det ju fredagsmys, kanske man skulle testa den här grytan då.? Det är gott när det är starkt och sött!!



kram

2010-01-21 @ 19:05:50
URL: http://sjovreten.blogg.se/
Postat av: Anonym

Gheeeewwww va gooooeettee

2010-06-20 @ 14:42:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback