Hår tips!



Kommer här att lägga upp en bit text som jag skrivit om hårprodukter. Ni som är intresserade bör läsa hela texten för att få en helhetsuppfattning, ni andra kan bläddra vidare.

Jag, som arbetar heltid som frisör träffar dagligen många kunder och får höra det ena påståendet efter det andra. Kommer ta upp några av dem här. Jag är inte den där jobbiga frisören som packar på mina kunder produkt efter produkt. Jag informerar om vad som finns och vad som passar just den kunden jag har i stolen där och då. Jag ser och har ögon för vad just den kunden behöver för att få ett friskare, bättre hår. Jag tjänar absolut ingenting på att lura kunden. Att en produkt fungerar bra på en person och dess hår betyder absolut inte att just den produkten är lika bra på en annan.
Det finns en hel värld och vetenskap bakom varenda produkt och det gäller att fråga frisören om vad som passar dig. Frisören måste här fråga vad du som kund vill ha för hårkänsla för att kunna rekommendera produkter utifrån det.

Det är många som undrar vilket märke som är bäst och som jag skrev ovan, så är det väldigt individuellt. En tjej med tunt hår, med fina hårstrån kan inte ha samma produkter som en person med tjockt, lockigt hår. Det säger ju sig självt. Man ska alltid börja med hårbottnen. Hur ser hårbottnen ut? Är den röd/rosa flammig? Är den torr? Eller kanske rentav mjällig? Hur håret ser ut i längden är ofta ett svar från hårbotten. Givetvis ska man ta hänsyn till hur många gånger håret blivit utsatt för kemikalier och kemiska behandlingar.

Många som köpt ett frisörschampo kanske inte tycker att det löddrar fullt så mycket som t.ex. ett schampo från Ica. Det har sin förklaring i att schampot är så pass koncentrerat att man måste tillsätta vatten för att aktivera produkten. Det är inte alla schampon som är sådana, men många. Likaså är det många som undrar varför jag tvättar håret på dem två gånger och inte bara en gång som de vanligtvis gör hemma. Det beror på att man vid första tvätten tar bort alla produkter och sedan, vid den andra tvätten så rengörs själva håret.


När man sedan rekommenderar en produkt, exempelvis ett schampo, så anser kunden att ett schampo för 200 kr känns för dyrt. Jag står som ett frågetecken många av gångerna och frågar mig själv om kunden menar allvar. 200 kr är billigt för att bra schampo. Många gånger blir det till och med billigare i längden att använda ett schampo köpt på salong, eftersom det är mer koncentrerat och inte innehåller allt vatten som produkterna i affären gör. Vattnet tillsätter man istället själv. Dessutom är råvarorna betydligt bättre i frisörschampon.

De "billiga" produkterna innehåller nämligen extremt mycket mer vatten än vad frisörprodukterna gör, dessutom innehåller ICA-shampon ofta för mycket silikoner (=inte bra för håret då se "limmar igen" fjällskiktet och sedan gör det svårt att öppna upp och rengöra/behandla håret). När fjällskiktet är stängt (man kan jämföra det med en fisks fjäll) så känns det mjukt och härligt. När fjällskiktet är öppet känns håret strävt.
Schampon från exempelvis ICA ger bara en kosmetisk känsla. Håret blir underbart eftersom fjällskiktet är igenlimmat, dock sliter silikonerna som schampot innehåller väldigt mycket på håret. Det känns bra för stunden.
Schampon från frisörsalonger börjar inne i Cortex (längst in i hårstrået) och bygger upp, reparerar håret innefrån och ut. Därför upplever man inte en wow-känsla förrän efter ett par veckor, då håret har blivit bättre i kvalitén.

Många tror att exempelvis märket Loreal är samma på salong som i Ica affären, så är det absolut inte. Så luras inte av det.
Detta gäller alla produkter, inte bara schampon. Många undrar om Tresemme är bättre än Wella på Ica, men det är verkligen same shit.. tyvärr! Gör ditt hår och dig själv en tjänst, Köp rätt produkter avsett för dig. Det är först då du kommer få håret du drömmer om!

Fråga gärna om ni undrar ngt! :)
Kram!!


Kommentarer
Postat av: molle

Hej! jag har en liten fråga. Har hört från många att man ska använda hårprodukter i ordningen

schampoo-inpackning- balsam, men de flesta inklusive jag själv brukar ta inpackningen sist. anledningen till att man skulle ta inpackningen sist är då att en de öppnar upp hårstrået för att vårda det och ett balsam sluter igen det..stämmer det eller hur ligger det till egentligen?

2010-01-27 @ 20:09:45
Postat av: Rebecka

Hej! Vilket bra inlägg, tack! Jag skulle gärna vilja få en bättre kvalitét på mitt hår då jag just nu inte står ut med det. Kan knappt ha det utsläppt mer än ett oar timmar innan jag tröttnar och slänger upp det i en knut.



Mitt hår är lite självlockigt,ganska så tjockt, och många gånger väldigt torrt. Kolla in min dagens bild så får du kanske en uppftanning?!



Men sedan så har jag väldiga problem med min hårbotten då den är väldigt torr. Trodde inte att det var mjäll men det blir bara värre så det kanske ändå är det. iallafall så är jag vit i hårbottnen och snustorr. dessutom får jag ibland sk exsem som kliar och då kan det bli små "skorpor".



Skulle bli så otroligt tacksam om du kunde rekommendera något bra till mitt hår, även om vi inte ses i verkligheten...



Mitt drömhår är lite som blondinbella, volym och självlockigt.



Din blogg är super förresten!



Kram Rebecka

2010-01-27 @ 20:16:07
URL: http://rebeckasdagbok.blogg.se/
Postat av: Anonym

hej jill!

jag har lockigt, torrt hår med mycket volym och jag gillar inte den där nytvättade, flygiga känslan. Finns det nån bra produkt som gör håret "skitigt och fett", haha!?

gillar din blogg btw!

2010-01-27 @ 21:52:13
Postat av: Lina

Hur är det med balsam, har hört att man inte ska ta det i hela håret så det kommer i hårbotten. Stämmer detta?

Om du var tvungen att säga ett budgetschampoo vilket skulle det bli då och vad tycker du om head and shoulder mjällschampooo?

2010-01-27 @ 23:03:07
Postat av: Emelie

Sådär ja... nu står TIGI bed head dumb blond åter igen i duschen och Niveaschampona ligger i sopen. Är du stolt?;) hehe.

2010-01-28 @ 22:16:46
URL: http://extravagantly.blogg.se/
Postat av: A

Hej! :)

Jag har Loreals produkter Absolute repair från en hemsida.

I ditt inlägg har du skrivit att Loreals produkter är detsamma som säljs i ICa affärer. Och jag undrar om det jag köpt också är sämre?

2011-05-02 @ 16:41:32
Postat av: Jill

det beror på om det är loreal proffesional eller loreal paris :) Vad jag vet så är absolut repair de som är gula??.. isf är de frånn det professionella lorealmärket!

2011-05-02 @ 16:54:36
URL: http://jillh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback